Методична проблема та її розгляд

Розвиток творчих здібностей
учнів на уроках образотворчого
мистецтва

У сучасних умовах гуманізації й демократизації навчального процесу як ніколи актуальні дидактичні заповіді В.Сухомлинського «Немає абстрактного учня. Мистецтво й майстерність навчання і виховання полягає в тому, щоб розкривати сили й можливості кожної дитини, дати їй радість успіху в розумовій праці...» Вважаю, що моє завдання, як вчителя - допомогти учневі знайти себе в житті; пробудити чи розвинути в дитині те творче зернятко, яке є в кожному, тому що воно закладене там природою.
Розвивати творчі здібності можна по-різному. Окремі учні (обдаровані) переважно самостійно тренують свої задатки, щоб розвинути їх у здібності, і удосконалюють свої здібності, щоб вони стали творчими. Але для розвитку творчих здібностей більшості школярів важливою є саме роль учителя. Тому своїм завданням вважаю - управляти процесами творчого пошуку учнів, йдучи від простого до складного: створення ситуації, що сприяє творчій активності та спрямованості дитини, розвиток його уяви, асоціативного мислення, здатності розуміти закономірності, прагнення постійно вдосконалюватися, розв'язувати дедалі складніші творчі завдання.
Створення ситуації успіху, сприятливих умов для повноцінної діяльності кожної дитини - основна мета, що покладена в основу інноваційних технологій навчання.
Саме тому працюю над на вирішенням науково - методичної проблеми «Розвиток творчих здібностей учнів на уроках образотворчого мистецтва
Вважаю, що сучасному вчителеві необхідно вибрати те «зерно», що дасть змогу створити свою «міні-методику». У творчого вчителя і учні прагнутимуть до творчості.
Творчий підхід учителя до побудови та проведення уроку, насиченість різноманітними прийомами, методами та формами викладання зможуть забезпечити його ефективність..
Я переконана, що важливим є спілкування та співпраця вчителя і учнів на уроці. Перефразовуючи вислів «Як назвеш корабель, так він і попливе», на практиці впевнилась: «Як почнеш урок, так він і пройде». Тому велику увагу приділяю організаційному моменту. Організаційний етап кожного уроку покликаний створювати атмосферу довіри та доброзичливості, забезпечити нормальну зовнішню обстановку та психологічний настрій учнів на роботу. У своїй педагогічній практиці нерідко використовую розминки для мотивації навчання, для ненав’язливого формулювання мети і завдань уроку, проводжу вправу «Очікування».
Починаючи урок налаштовую учнів на вивчення тієї чи іншої теми, тому звертаюся до їх життєвого досвіду, до знань, набутих на попередніх уроках. На етапі актуалізації опорних знань використовую такі методи як «Ланцюжок», і побудова асоціативного куща, «Так—ні»,
На уроках застосовую такі методи і прийоми, як: «Незакінчене речення»,«,«Знайди пару» («Склади пазл», «Кошик знань «Неправильний малюнок»), «Мікрофон», Також учням подобається розв'язувати різні кросворди, ребуси), турніри-вікторини, психомалювання, де учні під музику малюють олівцем із закритими очима, передаючи враження від мелодії, а після прослухування музики, учні розплющують очі та доопрацьовують малюнок кольором.
На кінці уроку практикую метод «Вишиванка»), де учні за допомогою кольорів визначають результативність уроку та ефективність методів і прийомів роботи на уроці.
Комп'ютерна презентація, як яскрава обгортка, викликає у дітей бажання скуштувати цукерку під назвою «урок». Мотивація навчальної діяльності зростає в декілька разів. Презентація звільняє учителя від традиційного «двоколірного» використання дошки. Систематичне використання на уроці ком'пютерних технологій, зокрема мультимедійних презентацій сприяє:
    підвищенню якісного рівня використання наочності на уроці;
    зростанню продуктивності уроку;
    реалізації міжпредметних зв’язків
    підвищенню рівня знань учнів;
•   зміні ставлення школярів до комп’ютера (адже вони починають сприймати його не як сучасну іграшку, а як універсальний інструмент для ефективної роботи в будь-якій галузі людської діяльності).
Використання презентацій є доцільним на будь-якому етапі вивчення теми і на будь-якому етапі уроку: під час пояснення нового матеріалу, закріплення, повторення, контролю. Етапи уроку, основні тези і весь необхідний ілюстративний матеріал,чітко і наочно виконані на слайдах, сприяють концентрації уваги учнів і активізації їх діяльності.
Я вважаю, що насамперед, для демонстрації наочності. Погодьтеся, що репродукцій картин зараз можна дістати дійсно багато (але, на жаль, не всіх картин і художників і не безкоштовно). Крім того - це віртуальні екскурсії в музеї.
Уроки образотворчого мистецтва сприяють естетичному вихованню дітей, вихованню поваги до творчості народу. Для більш поглибленого ознайомлення учнів з побутом українського народу перші уроки в 5 класі з теми «Декоративно - прикладне мистецтво» проводжу в комп'ютерному класі, а інші - звичайним способом. Наприклад, протягом вивчення теми «Писанки» основні відомості про побудову і зміст малюнків писанок, їх розпис спочатку проводжу ознайомлення з малюнками писанок різних регіонів України, їх змістом, особливостями виконання орнаменту писанок з кожним окремо взятим учнем). Учні виконують ескіз розпису писанки. А на наступних уроках діти швидко, правильно і гарно розписують писанку за допомогою писачка й анілінових фарбників.
Уроки передбачають урахування об'єктивних можливостей, вікових особливостей розвитку і практичного художнього досвіду учнів, тісні внутрішні зв'язки з іншими предметами. Для загального розвитку учнів, їх свідомості цілісної картини про світ дуже корисними є інтегровані уроки образотворчого мистецтва та музики, образотворчого мистецтва та літератури, трудового навчання, історії, інформатики тощо. Усе це розширює в учнів світогляд, спонукає до самоосвіти, підвищує інтерес до навчання в цілому.
Цікавим для учнів при створенні навчальної імітаційної роботи за мотивами українських вишиванок «Чарівний рушничок» є такий вид роботи як створення орнаментів за допомогою комп'ютера. Наголошую учням про можливість використання орнаментів у побуті (при моделюванні одягу, столярній справі, малярстві і т.п.), тим самим проводячи зв'язок з українознавством та трудовим навчанням (обслуговуючою працею).
Сприяють розширенню знань учнів з історії уроки (7 клас) з теми «Первісне мистецтво. Звіринний стиль та рослинні мотиви в ужитковому мистецтві народів різних континентів». Такі уроки проводжу в комп'ютерному кабінеті. При цьому використовую комп'ютерне програмове забезпечення для вивчення міфів і легенд народів світу.
Тема «Світло, світлотінь. Кольори і їх властивості. Тон і тональність»    (6 клас) дає можливість використати на практиці розділ з фізики «Фізичні властивості світла». На комп'ютері демонструю дослід, який розкриває можливості кольору (біле світло, проходячи крізь скляну призму, розкладається на спектр - 7 кольорів веселки). Тож комп'ютер хоча і є об'єктом технічного середовища, дуже вдало входить у синтез з традиційним, природним середовищем уроку.
Великий асортимент матеріалів та інструментів, тобто те, на чому і чим малювати. За власним вибором дитина "малює" на білому чи кольоровому папері, на тканині, олівцями, фломастерами, пензлями, кольоровою крейдою. В її розпорядженні "меню" кольорів, з яких можна утворити безліч кольорів та відтінків. Малий художник може зробити аплікацію, витинанку набагато швидше, акуратніше і з меншою
затратою сил. Великі можливості, які надає комп'ютер, сприяють збагаченню задумів, сюжетів, допомагають дітям порівняти різні прийоми та матеріали, свідомо обрати один з них.
Вчитель-художник має на уроках образотворчого мистецтва завжди прагнути створити творчу позитивно активну емоційну атмосферу, як справжній чарівник- казкар, повинен обгорнути дітей своєю природною щирістю, доброзичливістю, особливим артистизмом, витонченим розумінням прекрасного і глибокою повагою до вихованців та результатів їхньої творчості. Атмосферу захопленості уроком, предметом та мистецтвом у цілому намагаюся створювати шляхом використанням різноманітних типів нестандартних уроків (з використанням комп'ютерів) : урок- сюрприз, урок-свято, урок-конкурс, урок-мандрівка в світ художника, урок- ярмарок, урок-виставка, урок-екскурсія до картинної галереї, урок-розгадка таємниці знайомих картин, бінарний урок, урок-відкриття та інші.
Вважаю, що на уроках образотворчого мистецтва треба здійснювати загальний естетичний художній розвиток учнів, основу художньої культури народів, а у позакласній роботі спрямувати цей розвиток на профорієнтацію. Так закладається основа формування професійних інтересів, діти стають майстрами. Позакласна робота є дуже важливим елементом у розвитку творчих здібностей та художнього смаку дітей. Тому на заняттях свого гуртка «Майстерня юних дизайнерів» намагаюся удосконалювати навички своїх учнів,( влаштовую виставки дитячих малюнків, експозиції робіт тощо). Учні з нетерпінням чекають їх проведення . Перемоги та успішність одних учнів стають чудовим прикладом для інших. Приємним фактом є те , що мої учні є неодноразовими призерами та переможцями районних та обласних конкурсів. Це заслуга дітей від яких чекаю щирого ставлення, творчої співпраці та взаєморозуміння. У дитячій діяльності починає перемагати мотивація надії на успіх, а це - народження нової особистості.
Щоб виховати творчу особистість, самому вчителю треба бути творчою людиною, професіоналом у своїй справі. Творчо викладати - означає постійно шукати нові шляхи активізації діяльності учнів на всіх етапах навчальної роботи, шукати нові, оригінальні форми пояснення матеріалу, вдосконалюватися самому, переймати досвід кращих вчителів. Учитель повинен вчитися протягом всього життя, прагнучи досягти вершини своєї педагогічної майстерності.
Отже, у процесі своєї роботи я переконалася, що лише на основі постійного розвитку критичного мислення учнів дасть змогу розвивати творчі здібності, а значить, і формувати творчу особистість учня.
Вдало проведена робота завжди потребує значних зусиль і плідної співпраці вчителя і учня. У Святому письмі сказано:«Блаженна людина, що насичується від плодів своєї праці і шукає в ній утіху». Це є істина.


Комментариев нет:

Отправить комментарий